Badania prenatalne

Wszystkie badania, które wykonuje się przed narodzinami dziecka są tak naprawdę badaniami prenatalnymi. Zwykło się jednak uznawać, że dotyczą one I oraz II trymestru ciąży, których celem jest rozpoznawanie wad i chorób płodu. Wady rozwojowe mogą powstawać podczas zapłodnienia lub w efekcie uszkodzenia rozwijającego się zarodka. Dzięki wczesnej diagnostyce możliwe jest rozpoczęcie leczenia, zanim dziecko przyjdzie na świat. Zgodnie z najnowszymi badaniami około 3% dzieci rodzi się z wadami wrodzonymi. Warto zatem już na wstępnym etapie ciąży zastanowić się, czy wykonanie tego typu badań będzie konieczne.

Badania prenatalne można podzielić na dwie grupy: nieinwazyjne (badania USG, testy biochemiczne) i inwazyjne (amniopunkcja, biopsja kosmówki).

Zgodnie z przyjętymi normami i standardami istnieje szereg wskazań do przeprowadzanie badań prenatalnych:

Zgodnie z przyjętym w Polsce prawem badania prenatalne mają służyć ochronie życia płodu lub matki, gdy któreś z rodziców należy do rodziny obciążonej genetycznie lub istnieje ryzyko uszkodzenia płodu, a także przekazania choroby dziedzicznej dziecku. Jeżeli przyszła mama znajduje się w grupie ryzyka może poprosić lekarza ginekologa o skierowanie na badania prenatalne, które znajdują się na liście badań refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Powadzona w ramach Kliniki Zdrówko poradnia prenatalna roztacza nad pacjentkami troskliwą opiekę medyczną. Oferuje zarówno wsparcie wykwalifikowanego personelu, jak nowoczesny sprzęt diagnostyczny, umożliwiający wykonanie najbardziej zaawansowanych analiz. Zespół kliniki nieustannie czuwa nad zdrowiem i samopoczuciem kobiet ciężarnych oraz planujących ciążę, zwracając uwagę na profilaktykę, a także zlecając niezbędne badania genetyczne i prenatalne.