Niedowład nerwu twarzowego – częste powikłanie w okresie letnim

Jakie czynniki wpływają na wystąpienie niedowładu nerwu twarzowego (nerw VII)?
Najczęściej jest to czynnik pogodowy:
– przewianie w trakcie spacerów we wietrzne dni (nad morzem, w trakcie jazdy na rowerze lub innych sportów letnich),
– klimatyzacja w samochodzie lub jazda z otwartym oknem,
-amplitudy temperatur,
-wilgotne lub mokre włosy po kąpielach w basenie lub morzu.
Wówczas mamy do czynienia z obwodowym niedowładem lub porażeniem nerwu twarzowego.
Oprócz czynnika pogodowego dochodzą:
-infekcje górnych dróg oddechowych (nieżyty noso-gardła, zapalenie ucha),
-zmiany zapalne lub uciskowe w ośrodkowym układzie nerwowym,
-uszkodzenie w wyniku urazu.
Lato ze względu na spacery w ciepłe lub zimne wietrzne dni, kąpiele wodne i intensywniejsze uprawianie sportów na świeżym powietrzu (pocimy się i ochładzamy przez wiatr) wybitnie zwiększa częstość występowania takich niedowładów. Mogą one być jednostronne ( najczęściej) lub obustronne ( rzadziej).

Jakie są objawy?
Zależą od uszkodzenia odpowiednich gałęzi nerwu twarzowego: czołowej, jarzmowej czy policzkowej oraz żuchwowej. Pacjenta zazwyczaj zauważa niedomykalność powiek któregoś oka, brak możliwości prawidłowego marszczenia czoła lub skrzydła nosa, asymetryczny uśmiech, wyciekanie płynu z kąta ust, łzawienie oka strony niedowładnej. Objawy występują zazwyczaj 1 do 5 dni po upływie czynnika wyzwalającego niedowład.

Jak się wówczas zachować?
Przerwać czynnik wyzwalający niedowład – osłona ucha i części twarzy od wiatru i chłodu, następnie wizyta u lekarza. Szczególnie u dzieci czas jest ważny – im szybciej zaczniemy leczenie tym krótszy czas leczenia. Zazwyczaj wszelkie objawy są odwracalne, tylko z różną szybkością wracamy do zdrowia.
Po rozpoznaniu takiej jednostki chorobowej zabezpieczamy rogówkę oka przed wysychaniem ( odpowiednie krople, leki, zasłanianie oka na noc) i szybko rozpoczynamy rehabilitację.
Spośród procedur rehabilitacyjnych stosujemy w pierwszym etapie: masaż mięśni twarzy (symetrycznie), sollux, laser oraz ćwiczenia mimiczne. Ćwiczenia te muszą być wykonywane bardzo dokładnie, w odpowiednim interwale czasowym dziennie. Zbyt mała ilość ćwiczeń dziennie nie stymuluje należycie nerwu twarzowego a zbyt częste ćwiczenia przeciążają układ mięśniowy, co spowalnia leczenie.

Szczególną ostrożność powinny wykazać osoby, u których wcześniej występował obwodowy niedowład nerwu twarzowego, gdyż proces ten niekiedy powtarza się, przy zaistnieniu czynników sprzyjających chorobie. Mądrze dozujemy letnie kąpiele wodne, suszymy włosy, unikamy narażenia na wiatr w trakcie spacerów czy jazd na rowerze. Co nie znaczy, że nie należy w ogóle używać tych przyjemności, tylko należy czynić to rozsądnie.

dr n. med. Iwona Adamczak