Migrena u dzieci

Migrena jest chorobą uwarunkowaną genetycznie i charakteryzuje się napadowymi bólami głowy poprzedzonymi aurą ( nie zawsze występującą). Bóle występują samoistnie w wyniku czynników prowokujących – stres i napięcia emocjonalne, spiętrzenia emocjonalne – zarówno negatywne jak i pozytywne, niektóre pokarmy ( owoce cytrusowe, czekolada, sery, orzechy itd.), czynniki atmosferyczne.

Migreny mogą występować wcześnie – czasem już od 5-6 roku życia. U dzieci starszych oprócz napadowych bólów głowy występują też napadowe bóle brzucha, jednostronna lokalizacja bólów głowy, pulsujący charakter dolegliwości, zaburzenia wzrokowe.

Około 10% ludzi cierpi na migrenę, a u dzieci w zależności od wieku 3-6% cierpi na tę dolegliwość.
Przyczyny występowania migren nie są do końca wyjaśnione – najczęściej bierze się pod uwagę zaburzenia naczynioruchowe z aktywnością substancji wyzwalających ból.

Wyróżnia się dwie główne postacie migreny: migrenę oczną (klasyczną) i wzrokową ( omamy wzrokowe,mroczki przed oczami i zaburzenia widzenia). Dzieci młodsze nie zawsze potrafią określić co im dolega, często występuje u nich okres pobudzenia lub niepokoju, płacz, zaburzenia snu, brak apetytu i wymioty. Mogą też pojawić się bóle brzucha, biegunka, częste oddawanie moczu, drażliwość na światło i dźwięk, drgania powiek, wzmożony ślinotok, wilczy głód, znużenie, senność, przygnębienie.

Jeśli w rodzinie występują migreny i obserwujemy u dziecka powyższe objawy należy pomyśleć o kontroli u neurologa dziecięcego celem wykonania badań diagnostycznych. U dzieci w wieku 7-15 rok życia bóle głowy pojawiają się w około 50-60% przypadków, w tym 4% to migrena. U dzieci cierpiących na migrenę w 6% mogą wystąpić napady padaczkowe – dlatego warto wykonać diagnostykę, aby jak najszybciej pomóc swojemu dziecku.

Zawsze należy pamiętać, że higiena rytmu dobowego ( odpowiednia ilość snu), prawidłowe odżywianie, regulacja zajęć szkolnych i domowych a czasem relaksacja – trening autogenny, zmniejszają ryzyko występowania migren i bólów głowy. Ponadto przy zdiagnozowanej migrenie istnieje możliwość włączenia odpowiednich leków – szczególnie przydatnych w pierwszej fazie aury.
Warto pamiętać o możliwości występowania migren u dzieci, aby przyswoić sobie profilaktykę występowania schorzenia u swojego dziecka.

Pamiętajmy też, że nie każdy ból głowy to migrena – często wśród dzieci szkolnych bóle głowy występują z powodu przeciążenia mięśniowo-więzadłowego odcinka szyjnego kręgosłupa (długie siedzenie z pochyloną głową, odrabianie lekcji, nawyk) -warto wówczas skorzystać z pomocy fizjoterapii, która skutecznie zmniejsza lub likwiduje tego typu dolegliwości.

Z życzeniami zdrowia dla wszystkich dzieci

dr n.med. Iwona Adamczak
specjalista rehabilitacji medycznej, balneologii i medycy fizykalnej