Ćwiczenia w ciąży – co nam wolno, a co jest przeciwwskazane

Ćwiczenia w ciąży to bardzo obszerny temat – każda kobieta w ciąży powinna ćwiczyć, gdyż nie tylko wpływa to korzystnie na mięśnie miednicy mniejszej, brzucha i kręgosłupa, ale także na dobre samopoczucie.

Nie powiem nic nowego, gdy stwierdzę, że ćwiczenia powinny być odpowiednio dozowane w zależności od etapu ciąży i dobrane do stanu zdrowia ciężarnej. Wskazane są np. pilates, joga, spacery, ćwiczenia najlepiej w ramach „9 aktywnych miesięcy”, stretching, pływanie na plecach, aqua-aerobik dla ciężarnych. Trening powinien być mało intensywny, ciężarna musi nauczyć się wsłuchać we własny organizm, tętno nie powinno przewyższać 140/min, przy najmniejszym uczuciu zmęczenia wskazana jest przerwa w ćwiczeniach.

Kiedy nie powinnyśmy ćwiczyć w ciąży lub ćwiczyć tylko pod nadzorem lekarza: w bólach i zawrotach głowy, podbrzusza i klatki piersiowej, przy obrzękach stóp i kończyn dolnych, przy występującym nadciśnieniu tętniczym.

Jakich sportów powinniśmy unikać w ciąży: sporty wysiłkowe na siłowni, sporty walki, gry zespołowe, skoki, biegi, jazda konna, jazda na nartach, łyżwach. Sporty te grożą odklejeniem łożyska, co jest wysoce niebezpieczne dla dziecka. Trzeba pamiętać, że do każdej ciężarnej należy podejść indywidualnie. Niektóre z pań mają większe predyspozycje do infekcji po pływaniu, wówczas lepiej zrezygnować z tej formy aktywności w ciąży. Jeśli natomiast organizm dobrze toleruje pływanie, to jest to jedna z lepszych form wzmacniania mięśni przykręgosłupowych i brzucha, ale lepiej pływać na plecach, aby mniej pogłębiać lordozę odcinka lędźwiowego i tak już pogłębioną przez ciążę.

A co należy zrobić w momencie, gdy pojawią się bóle pleców i to już w pierwszym trymestrze ciąży? Przeważnie dotyczy to osób, które wcześnie cierpiały z powodu skoliozy lub pogłębionej lordozy L-S. Trzeba wówczas jak najszybciej nauczyć się realizować ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe dla ciężarnych. Można też wprowadzić odpowiedni powięziowy, płytki masaż okolicy Th-L, najlepiej na siedząco, bez oddziaływania na głębiej położone struktury. Jeśli problem bólowy dotyczy bardziej odcinka piersiowego można włączyć laseroterapię lub prądy TENS – tylko pod nadzorem lekarza, po wcześniejszym zbadaniu przez lekarza rehabilitacji, z zachowaniem bezpieczeństwa dla płodu i jednoczesnym zmniejszeniem dolegliwości bólowych ciężarnej.

Pamiętajmy też, że jeśli planujemy ciążę, to najlepiej wcześnie przygotować mięśnie brzucha i przykręgosłupowe poprzez odpowiednie ćwiczenia, a potem kontynuować zmodyfikowane ćwiczenia w ciąży dla zdrowia dziecka i przyszłej mamy.

dr n.med Iwona Adamczak