Porady/artykuły

powrót

ABC rozwoju dziecka od szóstego do dwunastego miesiąca życia – poradnik dla rodzica


Ciąg dalszy na temat rozwoju dziecka w pierwszym roku życia mający na celu ułatwić rodzicom ocenę prawidłowego rozwoju swojej pociechy. Czasem zwracacie się Państwo dosyć późno (nigdy nie jest za późno), tłumacząc, że nie wiedzieliście, że należy przyjść wcześniej, nawet jeśli coś niepokojącego widzieliście, to uspokoił  Was ktoś bliski lub lekarz z Poradni Rejonowej. Jeśli czujecie Państwo niepokój odnośnie rozwoju swojego dziecka warto zasięgnąć porady specjalisty, aby jak najszybciej wdrożyć terapię lub rozwiać wątpliwości co do nieprawidłowości rozwoju. Do roku plastyczność mózgu jest bardzo duża i wiele można zmienić stymulując rozwój ruchowy dziecka różnymi metodami, a rehabilitacja ma w tym Państwu pomóc.

Przedstawione poniżej „normy wiekowe rozwoju” są dość szerokie i nie można ich traktować bardzo dosłownie, nie mniej są pewnym odnośnikiem i stanowią dla rodzica orientację.

Około 7 miesiąca życia dziecko zaczyna już samodzielnie siadać, pełzać i przygotowywać się do pozycji czworacznej. Wiele zależy od atrakcji otoczenia ( różnorodność zabawek stosownych do wieku) i od czasu jaki poświęcamy dziecku angażując go do Nawych pozycji ciała. Najlepiej wykonywać wszystko razem z maluchem w pozycji leżącej na macie (dość twarde podłoże).

W 8 miesiącu życia dziecko w pełni samodzielnie siada, zmienia ciągle pozycje ciała, czworakuje, obraca się wokół osi, szybko turla (uwaga – nigdy nie zostawiamy bez opieki dziecka !). Staramy się jak najdłużej zachęcać do formy przemieszczania  w pozycji czworacznej aby utrzymać w prawidłowej pozycji kręgosłup i w ten sposób przygotować go prawidłowo do pionowej postawy ciała. W tym czasie dziecko zaczyna też siedzieć bez podparcia, uwalnia ręce i chwyta w  tej pozycji oburącz zabawki.

W 9 miesiącu życia dziecko czasem próbuje wstawać przy przedmiotach, nie zachęcajmy go do tego, lepsze są dłużej stosowane czworaki – zwróćmy uwagę na naprzemienność w czworakowaniu: prawa ręka, lewa noga ku przodowi i tak na zmianę. Przechodzi chętnie z czworaków do klęku prostego i zaczyna przy meblu próbę obciążania raz lewej raz prawej stopy.

W 10-12 miesiącu życia osiąga  duże umiejętności manualne: nakłada kółka na patyk, zaczyna wyjmować zabawki z pudełka i układać klocki.

Doskonali wszystkie zdobyte wcześniej umiejętności ruchowe, błyskawicznie przemieszcza się w czworakach, wstaje przy meblu. Jeśli dziecko wykazuje chęć do chodzenia nie prowadzimy go za rękę tylko za obręcz biodrową. W żadnym razie nie kupujemy chodzika! Dobre podłoże – nie śliskie i nie miękkie ułatwiają naukę chodzenia.

Po zakończeniu roku, gdy dziecko faktycznie zaczyna dobrze utrzymywać pozycję stojącą warto pomyśleć o odpowiednich papciach ponad kostkę z wysokim napiętkiem, stabilizujące staw skokowy. Aktywność dziecka w tym wieku jest ogromna, starajmy się być blisko poziomu swojego dziecka ( przy podłodze na macie), nie przyspieszajmy na siłę jego rozwoju ruchowego jeśli przebiega dobrym tempem, ale reagujmy jeśli się opóźnia.

Nie opisałam celowo rozwoju mowy i jak zmienia się podejście do jedzenia, skupiłam się głównie na rozwoju ruchowym dziecka do  pierwszego roku życia

( w dwóch częściach). Mam nadzieję, że oba artykuły okażą się dla Państwa pomocne.

W razie pytań służę pomocą.

dr n.med. Iwona Adamczak

specjalista rehabilitacji medycznej

balneologii i medycyny fizykalnej

powrót

Rejestracja:
52 375 25 07

pon.-pt. 08:00-21:00
sob. 09:00-16:00